Niets komt voor de bakker

Wat als klanten, net als velen in het dagelijks leven, vooral zeggen wat ze niet willen? Dan wordt het een lange dag voor mensen zoals een bakker.

Stel je voor: vandaag ben je een bakker met een eigen bakkerij. Alle schappen in de winkel zijn gevuld en de heerlijke geur van verse lekkernijen vult de hele winkel. Zodra het 7 uur is, open je de winkel. Nog voordat je het bord met de weekspecial buiten hebt kunnen zetten, is er al een klant binnen. Je ziet de klant rondlopen en rondkijken. Na een korte begroeting laat je hem rustig op zijn gemak verder snuffelen. Intussen start je de kassa op. Na een paar minuten loopt de klant naar de kassa, maar hij heeft nog niets in zijn handen. Je vraagt wat hij wil hebben. Hij kijkt een beetje geschrokken op en zegt: “Dat weet ik eigenlijk niet.”

Luchtig zeg je: “Het zal vast iets met granen zijn. Wil je dat ik je vertel welke broden ik vandaag heb gebakken?” De mondhoeken van de klant gaan een beetje omhoog en hij zegt: “Dat waardeer ik, maar ik weet wel dat ik geen brood wil.”

“Oke,” zeg je dan, “wil je anders de weekspecial proberen? Deze week hebben we met framboos gevulde koeken.” Je ziet de klant zijn hoofd lichtelijk kantelen en na even nadenken zegt hij: “Dat klinkt erg lekker, maar dat is ook niet wat ik wil.”

Op dat moment besef je dat het zo wel lang gaat duren en vraag je: “Kun je mij anders wat meer vertellen? Bijvoorbeeld of je iets hartigs wilt, iets zoets, iets voor het ontbijt of wellicht de lunch?” Zo denk je, hopelijk word ik hier wat wijzer van.

“Uhm,” zegt de klant, “dat is een goede vraag. Ik wil graag iets voor bij de soep vanavond. Ik ga voor het eerst broccolisoep maken en ik weet niet zo goed wat daarbij past.” Eindelijk, daar kun je wat mee!

“Natuurlijk, meneer. Ik weet wel iets. Zelf houd ik erg van broccolisoep en toevallig had ik laatst wat knoflookbroodjes over die ik mee naar huis had genomen. Die combinatie was onverwacht lekker. Als u van anijs houdt, is het een aanrader.”

De man kijkt vrolijk op en zegt: “Fijn, dan doe ik dat. Twee zakken knoflookbroodjes graag.” Na het afrekenen loopt de klant tevreden de deur uit.

Zo zie je maar: het is veel handiger om te zeggen wat je wél wilt in plaats van wat je niet wilt. Dat maakt het voor iedereen makkelijker!


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *